Blar i USN Open Archive på forfatter "Nordahl, Julie"
-
Flerspråklighet som ressurs? - En analyse av to norskfaglige læreverk for 2. trinn
Holsbø, Antonette Kvammen (Master thesis, 2023)Jeg har i denne masteroppgaven gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse og sett på hvordan to norskfaglige læreverk på 2.trinn formidler flerspråklige perspektiver. Problemstillingen Hvordan, og i hvilken grad, kommer ... -
Hva legger lærerne vekt på i arbeidet med bokstavinnlæring på første trinn, og hvordan begrunner lærerne sin valg av arbeidsmetoder?
Bergan, Helene (Master thesis, 2022)Formålet med denne undersøkelsen har vært å undersøke hva lærerne legger vekt på i arbeidet med bokstavinnlæring på første trinn, og hvordan de begrunner sine valg av arbeidsmetoder. Her belyses særskilt hvor stor metodefrihet ... -
Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen
Larsen, Karoline Netland; Solås, Rachel Sofie (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på ... -
Lekende tilnærminger til læring
Olsen, Madelen Fjelldalen (Master thesis, 2022)I de senere årene har leken fått en større plass i skolen, både nasjonalt og internasjonalt (Øksnes & Sundsdal, 2020, s. 108). Lekende tilnærminger til læring i norskfaget er et tema det er lite forskning på. Jeg ønsker ... -
Mat og måltid som symbol for modring: En analyse av bildebøkene Mor av Kim Fupz Aakeson og Mette-Kirstine Bak og Stripekalven av Marit Kaldhol og Justyna Nyka
Johannesen, Elisabeth Hovde; Nordahl, Julie (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we analyze the picturebooks Mor (Mother, 1998) by Kim Fupz Aakeson and Mette-Kirstine Bak and Stripekalven (The Striped Calf, 2008) by Marit Kaldhol and Justyna Nyka based on the following question: How ... -
Perspektiver på lek i læremidlenes oppgavetekster - På leting etter den lekne tekstopplevelsen
Staaland, Solveig Linnea Johne (Master thesis, 2023)Denne mastergradsavhandlingen har tatt utgangspunkt i de nye forventningene om lek og lekpregede aktiviteter, som etter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 skal prege begynneropplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2017). ...